europroli

"Korunk kultúráját az a veszély fenyegeti, hogy saját eszközei teszik tönkre" és "ne kérkedjünk túlságosan a természeten aratott emberi győzelmeinkkel. A természet minden ilyen győzelemért bosszút áll rajtunk."

Friss topikok

  • : Megszűnt a több évtizede fennálló munkahelyem. Kénytelen voltam valami jövedelemforrást keresni. E... (2012.03.29. 19:10) Vona ante portas
  • Kopjáss István: Ne haragudj, de ettől még messze vagyunk. (2011.04.10. 19:22) Megint egy Untergang
  • Maisie MacKenzie: @giszik: "Az első háromnál az uralkodó nem is helyben él, mégsem kiáltották ki a respublikát. Va... (2011.02.02. 15:43) Éljen a köztársaság!
  • krampam: "Sallaihoz és Fürsthöz hasonló ártatlanokat végezzenek ki terrorizmus vádjával." Sallai mint árta... (2011.02.02. 13:54) Baszki Biszku

Linkblog

Éljen a köztársaság!

2011.02.01. 11:10 aktivista

Tudom, hogy Magyarországon emlékezni nem menő. Csak rozzant öregek állnak oda szobrokhoz koszorúval. Csak beszűkült agyú figurák mondanak ünnepinek álcázott beszédeket. Ha van valami, akkor összefut néhány közjogi méltóság, megnézik amint a zászlót ide-oda húzogatja egy csizmacsapkodó katona, aztán szaladnak tovább.

 

Ma még ez sincs. Senki nem akar emlékezni arra, hogy 65 évvel ezelőtt remélhetőleg végleg elhagytuk a monarchiát és köztársaság lettünk. Ma senki nem emlékszik arra, hogy valamikor képesek voltunk lezárni a horthy-féle király nélküli királyság országromboló két és fél évtizedét. Ma már senki sem emlékszik arra, hogy kevesebb mint egy év alatt helyrepofoztak egy porig rombolt országot, az ezer évig állati viszonyok közt tartott parasztoknak földet adtak. Egyszerűen nem menő. A jobboldaliak titkon Horthy képet melengetnek keblükön, a baloldaliak történelmi műveltsége továbbra is gyalázatos, a polgári oldal meg fanyalogva siklik el egy proli-paraszt köztársaság évfordulója mellett.

Így állunk. Új Alkotmányunkat már közismert monarchisták és egykori komcsik szövegezik, mi meg nem látunk túl egy-egy törvényen. Dopeman védi a demokráciát, olyan nő harcol a Fidesz ellen, aki egy évvel ezelőtt még várta is a Fidesz kétharmadot. Hát, 1946-tól 2011-ig eltelt hatvanöt év. Oszt tanultunk valamit? Semmit. Nálunk csak piszkosul unalmas régi lemezek vannak és azokat cserélgetik.  

67 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://europroli.blog.hu/api/trackback/id/tr522630112

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az apokalipszis hungarisztáni lovasai III. – Miért nem tudunk ünnepelni? Tanmese a méltóságról a Fegyverletétel Napján. 2011.02.02. 11:32:30

Minden rendes hungarisztáni zsigerből utálja, aki külföldön él/élt, pláne ha az a bizonyos külföld egy olyan ország, ahol picit jobban mennek a dolgok, mint a Dicső Hungarisztáni Dumaköztársaságban. Az ilyen alakoknak alanyi jogon kijáró, irigységgel e...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kalapácstollú 2011.02.02. 08:32:11

"Senki nem akar emlékezni arra, hogy 65 évvel ezelőtt remélhetőleg végleg elhagytuk a monarchiát és köztársaság lettünk"
??
Tessék? Mire "nem akar" emlékezni senki?

kamasuka 2011.02.02. 08:42:38

"olyan nő harcol a Fidesz ellen, aki egy évvel ezelőtt még várta is a Fidesz kétharmadot"

???

norbert79 2011.02.02. 09:01:08

Megsúgom, ez már csak nevében köztársaság. Azok az értékek, amiket az magával hozna az elmúlt egy évben simán tönkre lett taposva.

"65 évvel ezelőtt remélhetőleg végleg elhagytuk a monarchiát és köztársaság lettünk" Ekkora sületlenséget... :D
Szerintem nálad kimaradt közel 40 év a kikiáltás után, mert amilyen gyorsan kikiáltottuk az államformát, olyan gyorsan is lett átnevezve, szóval ha tényleg emlékezni akarsz, emlékezz 1989-re. Lehet, hogy a monarchiát otthagytuk, de szerintem a monarchia utóhatásai 2011-ben semmilyen mértékben nem befolyásolják államunkat, nem úgy, mint az elmúlt 50 év...

Ez az egész poszt úgy butaság, ahogy van...

Csavarhúzós 2011.02.02. 09:19:10

Hát mondjuk a svábok szempontjából azért nem volt az egy jólfejlett demokrácia.

Őket adta az ország az oroszoknak málenykij robotra (kábé mint a holokauszt, csak a halottakat nem elégették, hanem a farkasok tüntették el).

Két évre rá, de még a kisgazda kormány alatt zajlott a teljes vagyon és jogfosztásuk, a kitelepítés. (Ehhez nem kellett Volksbund tagnak lenni, csupán annyi elég volt, ha a korábbi népszámláláskor német nemzetiséget vallott be.)

De említhetném a kommunistán kívüli többi politikai erő antidemokratikus megfélelmlítését, üldözését. Pl. tudod, ki volt Kovács Béla?

kvadrillio 2011.02.02. 09:19:21

szaaaal....hogyismondjam......Minek nevezzelek ???! avagy mindegy minek keresztelnek valamit, attól még lehet szar !

...mert azóta lett 4-5 millió szegény.....pfff

nu, ezeket nem lehet átkeresztelni.....

krampam 2011.02.02. 09:19:52

jaj.

de jó, hogy közt. lettünk! tényleg nagyon jó. de miért is? mi is lett jobb? hol tart ma ez az ország?
az ú.n. köztársaság semmit nem tud felmutatni, amire büszkék lehetnénk. egyre lejjebb, egyre szürkébb, egyre semmilyenebb. és ez kihat az emberekre is.

mi az, ami neked annyira taszító a monarchiában? a hagyomány? az 1000 éves megtartó erő? Isten? Király?

ezeket az ostobaságokat, hogy "ezer évig állati viszonyok közt tartott parasztok" meg hagyd meg a kommunista általános iskolai "ismeretterjesztő" könyveknek. ezek a dumák ugyanis teljesen hazugok. mert miket szoktak felhozni a régi rendszer ellen? hogy hatalmas adók, meg sáros utak, meg persze elnyomó egyház.
hatalmas adók most is vannak (most vannak csak igazán), utak akkoriban mindenhol sárosak voltak, de miért is lett volna másként? nem kellett autózni. egyház meg azon túl, hogy minden egyes ember lelki üdvösségére törekszik, évszázadokon át a tudomány és a művészet központja volt. minden iskola s kórház egyházi intézmény volt.

nagy hiba, ha mai szemmel mérünk évszázadokkal ezelőtti helyzeteket.

"horthy-féle király nélküli királyság országromboló két és fél évtizede" országromboló? 1920 után csoda, hogy egyáltalán fenn maradt az ország, sőt, hihetetlen fejlődést produkált. iskolák százai, lakások ezrei... stb. persze, voltak szociális problémák, mint ahogy most is. de azért azt se felejtsd el, hogy pl. a megszállt országrészekből hány százezer ember özönlött a csonka országba. illetve egy vesztes háború után vagyunk. gazdasági világválság is volt. szóval tedd le szépen a "vörös könyveket", s gondolkodj néha!

antho 2011.02.02. 09:39:35

Index!
Értelmetlen, szar posztokat minek címlapoztatsz?

giszik 2011.02.02. 10:00:05

A király nélköüli királyságnak, sőt személyesen Horthynak is valóban voltak hibás, sőt bűnös lépései (fehérterror az elején, Szálasi a végén), de ne felejtsük el Bethlent se, aki konszolidálta az országot, meg Klebelsberget, aki jelentősen emelte az ország átlagműveltségét.
Ne felejtsük el azt se, hogy a korabeli Magyarország (talán csehszlovákiát leszámítva) sokkal demokratikusabb volt, mint a környező országok, pl. a jugoszláv királydiktatúra, Antonescu Romániája vagy Pilsudski Lengyelországa. Nálunk legálisan létezett ellenzék, benne a szociáldemokrata párttal (amely indulhatott is a választásokon); szakszervezetekkel, ellenzéki sajtóval, stb. De tény, hogy jelentős szociális feszültségek voltak, vidéken nagy volt a szegénység.
Szerintem jobb megoldás lett volna A Griger Miklós-féle szociális népkirályság!
A királyságot ma is sokkal jobb államformának tartom, mint a válságról-válságra bukdácsoló köztársaságot (gondolok itt pl. Sólyom megválasztásának körülményeire)...

Artie 2011.02.02. 10:01:53

@krampam: "évszázadokon át a tudomány és a művészet központja volt"

Ugye nem arról a római katolikus egyházról beszélsz, amelyik csak azért máglyára küldött embereket, mert mást mondtak, mint amit a Bibliában leírtak? És nem arról, amelyiknek a vezetői "isten nevében embert áldozának/s az ember korcs volt, eszmémet betöltni."

ostvan 2011.02.02. 10:17:04

Elismerve, hogy a konzervatívok által kihangsúlyozott pozitívumok léteztek és ma is követendő eszmeiséget képeznek, de a háborgóknak javaslom körbenézni Európában. Vannak országok, ahol már több, mint 200 éve, de a legtöbb helyen jóval régebben, mint nálunk, a demokratikus elvek mentén kormányoznak (attól még lehet királynőjük!) és MINDENÜTT jobban élnek, mint mi. Tehát - megfigyelés alapján - kijelentem, hogy a köztársaság (demokrácia) jobb, mint az azt megelőző államformák. Az, hogy az ideális köztársaság még nem valósult meg nálunk, annak oka a fejünkben keresendő. Vagy mi valósítjuk meg, vagy senki. A tőlünk nyugatabbra levők csak példát mutatnak, amit lehet követni, vagy nem. De felkérek minden ellenzőt, hogy csak akkor mondjon nemet, ha tud annál JOBBAT! Ha nem, akkor kéretik nem köpködni, azzal, hogy eddig hibákat követtünk el. Nekünk, magyaroknak van jogunk, lehetőségünk ezeket a hibákat sorbavenni és mégegyszer nem elkövetni. De ismétlem: nemet mondani a hülye is tud. A tagadás előrevivő hatását megtanultuk az elmúlt 8 évben. Most IGENT kellene mondani. Eszméket és célokat kijelölni. Azért, hogy minél többen egyirányba menjünk. Lehetőleg mindannyian. Mert akkor leszünk erősek.

aeidennis 2011.02.02. 10:32:27

Az ilyen ostoba köztársaságpártiaknak kiváló példája smittpali. Az való ezeknek a baloldali szerencsétleneknek.
Lehettek a köztársaságra büszkék (hányadik is ez a mostani?...), de egyetlen embert nem tudtok mutatni, akire fel lehet nézni az elmúlt 65 évből: Rákosi? Kádár? Gyurcsány? Biszku elvtárs? Smittpali? Áruljátok már el, hogyan lehet, hogy a magyar pénzeken egy darab demokrata nincsen?
Csirkefarháton megvásárolt hozzánemértő emberek döntenek ma az ország sorsáról. Lehet csodálkozni, hogy itt tartunk.
A földosztás meg a legnagyobb demagógia volt a téeszesítés előtt.
Áruljátok már el, hogy egy népképviseleti rendszer bevezetéséből miért hagytátok ki a népet? Mikor nyilatkozott úgy ez a nemzet, hogy demokráciában akar élni? Hogy köztársaságot akar? Az egészet ránk kényszerítette a szovjet hadsereg, ebben mit kell ünnepelni, én nem tudom.

Számomra Slachta Margit a követendő példa, akiknek 1946-os parlamenti felszólalása a királyság érdekében olvasható a neten is.

Magyarország királyság.

krampam 2011.02.02. 10:38:40

@Artie: "csak azért máglyára küldött embereket, mert mást mondtak, mint amit a Bibliában leírtak?"

ez is csak egy hazugság. persze voltak egyes elszigetelt esetek, melyek - főleg mai szemmel nézve - embertelennek tűnnek. de nagyobbrészt legenda az egyház által végzett eretnek-üldözések brutalitása.
leginkább ugyanis a reformáció jeles - sokszor ráadásul republikánus-jellegű - polgárai terjesztették ezt a hamis vádat.

céerem 2011.02.02. 10:42:15

Nem nagyon tudtuk elhagyni a felbomlott mondarchiát...

Artie 2011.02.02. 10:42:52

@krampam: Aha.

Tehát az is véletlen, hogy mondjuk a csillagászat, amit az egyiptomiak 3-4000 éve magas szinten űztek, gyakorlatilag eltűnt, és kimerült abban, hogy a Föld a világ közepe.

Valamint a kereszteshadjáratok maguk voltak a megtestesült humanitárius segélymenetek.

szépmező 2011.02.02. 10:45:18

szerintem legyünk anarchoszindikalista közösség, oda még Arthur király is kevés volt uralkodónak.

amúgy nem mindegy, hogy királyság van vagy köztársaság? Svédország vagy Hollandia fényévekkel volt "demokratikusabb" meg jogállamabb mint az 1947-es Magyar Köztársaság.

céerem 2011.02.02. 10:47:39

@Artie: A vallás számtalan ártatlan áldozatot követelt és ahogy írtad, valóban sokszor a tudomány rovására ment. Ezzel együtt az európai kultúra egy fontos alkotóeleme,gondozója, fejlesztője.

A keresztes hadjáratokat inkább hagyjuk, az öldöklásen és a fosztogatáson kívül sok értelmük nem volt.

Rigor Mortis 2011.02.02. 10:47:51

"Ma senki nem emlékszik arra, hogy valamikor képesek voltunk lezárni a horthy-féle király nélküli királyság országromboló két és fél évtizedét" - ezt szerinted te sem gondoltad komolyan. Horthy (és Klebelsberg) megteremtette Európa egyik legjobb oktatási rendszerét - azóta sem épült annyi iskola, mint akkor. A szegedi egyetemről, gondolom hallottál... De folytathatnám a sort az első saját aranyfedezetű pénzzel, a pengővel, vagy az első TB-rendszerrel (1927). Ha van érettségid, tudnod kellene, mivel ez érettségi anyag.

De mehetünk visszább is az időben: ami érték ma van hazánkban, az többnyire a királysághoz fűződik.

A kevesebb, mint egy évet nem tudom, h honnan vetted, a háború pusztításait a 3 éves tervben (próbálták) orvosolni.

céerem 2011.02.02. 10:55:28

Abban a "szörnyű" monarchiában, több, mint 110 évvel ezelőtt azért csak sikerült pl. két év alatt a semmiből felépíteni egy hidat (Ferencz József híd = Szabadság-híd). Manapság mi megy ilyen flottul?

MagyarZizzi (törölt) 2011.02.02. 10:58:06

Nem volt sok köszönet abban a köztársaságban, elhiszem, hogy aki átélte, az nem szívesen emlékszik rá, aki pedig nem élt még akkor, annak szinte semmit nem jelent. A Horthy-korszakban az ország sok szempontból fejlődőképes volt (pl. oktatás, ami Klebelsberg óta inkább csak romlik), míg aztán a második világháború és utána a (nép)köztársaság visszavetette ezt a fejlődést. A király nélküli királyság viszont szerintem is röhejes...

Rigor Mortis 2011.02.02. 10:58:12

"az ezer évig állati viszonyok közt tartott parasztoknak földet adtak" - ja, utána vissza is vették a TSZ-ek. Az állati viszony pedig nettó baromság. A középkorban relatíve jobban éltek, mint a mostani átlagpolgár. Számolj utána az akkori (kilenced-tized), meg a mostani adó (TB stb) terheknek.

Ajánlott irodalom: Terry Jones - Könnyed középkor

Athawulf 2011.02.02. 10:59:26

Azon már régen túl tettem magam, hogy az indexen leszarják a magyar nyelvtant. Azon sem lepődök meg, hogy a Velvet-en keresztül, ma az index címlapján kaphat helyet az a cikk, amiben szavazhatsz, hogy kólásüveget vagy virslit szoktál feldugni magadnak!
De könyörgöm ezt a butaságot, amit europroli összehozott, ezt miért kell kitenni?????
Miért nem olvasunk egy kis történelmet inkább? A történelem nem politika, nem jobb vagy bal oldal! Az egy tudomány! És ahogy elnézem europroli a gimiben nem vitte túlzásba eme gyönyörű tudomány tanulmányozását! Csak azt nem értem, hogy a buta miért okoskodik?

Rigor Mortis 2011.02.02. 10:59:36

@ostvan: "Vannak országok, ahol már több, mint 200 éve, de a legtöbb helyen jóval régebben, mint nálunk, a demokratikus elvek mentén kormányoznak (attól még lehet királynőjük!) és MINDENÜTT jobban élnek, mint mi" - a jólétnek és az államformának nincs köze egymáshoz.

Sehol nincs akkora jólét, mint Szaúd-Arábiában (abszolút monarchia), ahol az embereknek dolgozni sem kell (!), közben leszarják és kiröhögik a demokratikus-republikánus faszságainkat.

A demokrácia múló divathóbort: Montesquieu behozta a köztudatba, ezért nagyon trendi lett, de már csak pár évtizedet jósolok neki. Kína már tudja, hogy a d. működésképtelen, ez az egyik nagy fegyvere a Nyugat ellen.

Rigor Mortis 2011.02.02. 11:00:45

@Rigor Mortis: annyit pontosítanék, hogy az államformának és az államtípusnak nincs köze a jóléthez. A demokrácia államtípus, a közt. államforma.

Molenaar 2011.02.02. 11:05:36

Köszönöm, hogy teljen megalapozatlanul megbélyegzed a monarchiát és kirekeszted a monarchistákat a demokratikus közösségből.

Először olvass aztán írj. Vagy tudod mit? Csak olvass!

krampam 2011.02.02. 11:05:45

@Artie: "Tehát az is véletlen, hogy mondjuk a csillagászat, amit az egyiptomiak 3-4000 éve magas szinten űztek, gyakorlatilag eltűnt, és kimerült abban, hogy a Föld a világ közepe."

nem tudom, hogy volt, ez már valóban elég régi ügy, kicsi voltam akkoriban. azt sem tudom, európába mi jutott el ebből.

mellesleg honnan tudod, hogy nem a Föld a világ közepe? hm?
világnézet kérdése. egyébként te akkoriban hogy tudtad, mi a világ közepe? meg hogy milyen alakú a föld? na?

keresztes hadjáratok:
teljesen jószándékú és szimpatikus elképzelés volt. az akkori európai civilizációnk és az egyes hívő, zarándok civilek védelmére, segítésére létrejött szervezetek, lovagrendek teljesen elfogadhatóak. a mai gondolkodásmóddal felfoghatatlan vallásosság pedig megkívánta, hogy a szent helyeinket, illetve az ott élőket megóvjuk a - valójában igen vérszomjas - muszlim hódítóktól. mert ne gondoljuk azt, hogy az ott őshonos volt, s pléne hogy jámbor.

aztán az, hogy voltak túlkapások, meg aktuálpolitikai célra felhasznált hadak, az más kérdés, ezt nem varrhatod az egyház nyakába, ugyanis ezek világi célokat szolgáltak. illetve egyes emberek bűnös vágyaiból fakadt. mely bűnös vágyak vezettek az Istentől való teljes elforduláshoz állami és egyéni szinten is.

JohnHenry 2011.02.02. 11:07:09

@antho: nem neked címlapozták, a megértéséhez kell egy kevés IQ.

@Athawulf: " A történelem nem politika, nem jobb vagy bal oldal! Az egy tudomány!"
"Csak azt nem értem, hogy a buta miért okoskodik?"

ismerd meg önmagad.

JohnHenry 2011.02.02. 11:08:56

@krampam: "keresztes hadjáratok:
teljesen jószándékú és szimpatikus elképzelés volt"

úristen, internet szabad félóra van a zárt osztályon???

krüger 2011.02.02. 11:10:55

A Horthy-féle két évtized nem országrombolás volt, hanem országépítés. Innentől kezdve az egész cikk érdektelen.

céerem 2011.02.02. 11:13:38

@krampam:
"keresztes hadjáratok:
teljesen jószándékú és szimpatikus elképzelés volt. az akkori európai civilizációnk és az egyes hívő, zarándok civilek védelmére, segítésére létrejött szervezetek, lovagrendek teljesen elfogadhatóak. a mai gondolkodásmóddal felfoghatatlan vallásosság pedig megkívánta, hogy a szent helyeinket, illetve az ott élőket megóvjuk a - valójában igen vérszomjas - muszlim hódítóktól. mert ne gondoljuk azt, hogy az ott őshonos volt, s pléne hogy jámbor."

:-)))))))))))))))))))))))
Na NE.

DFK 2011.02.02. 11:18:03

A posztból süt a tudatlanság. Abban a mindennek lehordott királyságban sokkal kisebb terhek voltak. Ezer évig állati sorban tartott parasztság, ja, a szerző biztos még soha se olvasott el egy úrbéri szerződést. Abban pontosan rögzítve volt, mennyit kell fizetnie, mivel tartozik a földesúrnak a jobbágy, és az is benne volt, hogy annál többet nem kérhetnek tőle. Max 30 % volt a teher (a robotot is beleértve). Ma ennyi közteherért a fél golyónkat adnánk.
Hothy korszak néhány "rombolása": társadalombiztosítás bevezetése, iskolaépítések, valutastabilizáció, ingyenes inzulin a cukorbetegeknek (1925 óta!); mindezt a lecsonkolt országban.
Szóval vessük össze a fejlődést 1920-1940 és 1990-2010 között. Sajnálom, de nyert a király nélküli királyság a köztársasággal szemben. És akkor még nem beszéltünk az 1947-1989 közötti "köztársaság" "érdemeiről": 1956-os kivégzettek, kitelepített svábok és osztályellenségek, TSZ, államadósság, csengőfrász, Andrássy út 60. Ennél sokkal szabadabb volt a Horthy korszak.

krampam 2011.02.02. 11:18:11

@céerem dolcseesgabona.blog.hu/: "Na NE."

érdemi hozzászólás... de sajna nem értem.

céerem 2011.02.02. 11:20:13

@krampam: nem igaz, amit írtál a keresztes háborúkról. Sztem olvass utána.

Rigor Mortis 2011.02.02. 11:22:57

@DFK: egyetértek. 1945 és az első Széchenyi-terv között hazánkban nem volt értékteremtés.

Rigor Mortis 2011.02.02. 11:30:10

@céerem: keresztényellenes ateistaként is azt állítom, hogy részben igaza van. Mai fejjel már nehéz megérteni az akkori idők gondolkodását.

Volt haszna is a keresztes háborúknak: gyengítette az iszlámot, bár ez hozzájárult ahhoz, hogy az Oszmán-dinasztia vegye át az iszlám hegemóniát.

A legtöbbet Itália profitálta belőle, főleg Velence. Új kereskedelmi bázisokat létesítettek a Kelet-Mediterráneum térségében.

Bár szerintem ez itt OFF topic.

céerem 2011.02.02. 11:35:48

@Rigor Mortis: Igen, off. Senki nem írta, hogy nem volt haszna, de az, hogy pl. "jószándékú" lett volna, nem igaz. Sok-sok mondvacsinált ürügy a keleti népek kifosztására, leigázására. A velencei kereskedők is pont tettek rá, hogy ki mit hódít vissza a "szent földön". Ahogy pl. VII. Gergely pápa is, mert éppen az invesztitúra-harccal volt elfoglalva.

krampam 2011.02.02. 11:36:02

@céerem dolcseesgabona.blog.hu/: "Sztem olvass utána."

most hirtelen azt hittem, hogy tényleg rosszul emlékszem, s biztos valami tök másról írtam, ezért csak hirtelen elővettem a Wiki-t.
és nem! nem tévedtem, jól írtam. csak egy idézet innen: hu.wikipedia.org/wiki/Keresztes_h%C3%A1bor%C3%BAk

"A pápa elbeszélte, hogy a keleti kereszténység segítségét kéri tőlük, segítsenek nekik a szeldzsukok elleni harcban. Majd beszélt Jeruzsálemről, a Szent Városról, amely a hitetlenek kezére került s a keresztény zarándokok nem, vagy csak hatalmas nehézségek árán tudnak eljutni a szent helyekre.
Eztán felszólította a jelenlevőket és minden nyugati keresztényt, hogy vonuljanak keleti testvéreik megsegítésére."

illetve

"Egy idő után azonban a békés állapotok megszűntek. A 996-1021 között uralkodó Hakem kalifa uralma alatt keresztény- és zsidóüldözés kezdődött. A kalifa a keresztényeket egy fakereszt, míg a zsidókat egy fa ökörfej viselésére kötelezte. A két vallás képviselőit büntetlenül meg lehetett ölni, akár az utcán is. Az üldözések Hakem megmérgezése után véget értek, de továbbra is történtek atrocitások a keresztények ellen, valamint egyre gyakoribbá váltak a nyugati zarándokok elleni rablótámadások"

továbbá pedig:

"a kalifák, megkezdték az iszlám fegyveres terjesztését előbb Ázsiában, majd Afrikában és végül elfoglalták az Ibériai-félszigetet. Előrenyomulásukat csak Martell Károly frank majordomus tudta megállítani 732-ben a poitiers-i csatában.
A hódító hadjáratok egyik fontos mozzanata volt, amikor 639-ben Omár kalifa serege elfoglalta Jeruzsálemet. Jeruzsálem elvesztése a keresztények számára nagy veszteség volt, mivel szent helynek tartották, amiért Jézus itt élt, tanított és a kereszthalált is itt szenvedte el."

und so weiter...

krampam 2011.02.02. 11:37:44

@céerem dolcseesgabona.blog.hu/: "A velencei kereskedők is pont tettek rá"

akik nem mellesleg nem voltak épp' a római egyház hívei...

Athawulf 2011.02.02. 11:46:41

@JohnHenry:
Hát ez izgalmas vita lesz 1-2 laikussal a történelemtudományról:)
A keresztes hadjáratok azért tényleg összetettebb kérdés, mint itt néhányan gondolják. De csak azt tudom javasolni, hogy olvasni, olvasni, olvasni!
És csak utána írni. Főleg a történelemről, és főleg ilyen sületlenségeket, mint ez az europroli:)))
Ő ezért fizetést kap az indextől, vagy csak hobbiból váltja meg a világot?
Vagy ne adj isten ez ki volt neki adva feladatba?

Rigor Mortis 2011.02.02. 11:48:13

@céerem dolcseesgabona.blog.hu/: a jószándékot, meg az érzelmi szarságokat szerintem ne keverjük bele történelmi események értékelésébe!

A keleti népek kapcsán meg ne fakadjunk sírva, ők sem mérlegelték a jószándékot Rigómező vagy Mohács előestéjén! De ha visszább megyünk az időben, Omár kalifa sem mérlegelt, amikor elpusztította Alexandriát.

VII. Gergely csak eljátszott a gondolattal, az elsőt II. Orbán hirdette meg.

A velencei kereskedők kapcsán igazad van, én is ezt mondtam. Kis túlzással a keresztes háborúk biztosították az alaptőkét a reneszánsz Itália gazdagságához.

céerem 2011.02.02. 11:49:55

@krampam: arra céloztam, hogy a velencei kereskedők anyagi haszonszerzés miatt, nem pedig vallási okokból - ahogy Te is írtad - keveredtek bele a háborúkba, ez egy másik kommentre ment.

Amiket idézel, azok a keresztény szempontok. Van azon kívül más is.

Tényleg off ez az egész, de ezzel az erővel a katolikus-protestáns oda-vissza népirtás is jogosnak tűnhet, ha csak az egyik felet hallgatod meg.

céerem 2011.02.02. 11:53:30

@Rigor Mortis: nem fakadok sírva :-))), csak próbáltam rávilágítani arra, amit Athawulf is írt: ez egy összetettebb kérdés annál, mint hogy mit mondott/akart/ért el/nem ért el az egyik oldal.

Bukott Rockzenész · http://b-oldal.blog.hu 2011.02.02. 11:57:57

Egyes, leülhetsz! A történelem ilyen mértékű félreértelmezése nekem mint aktív középiskolai tanárnak sértő, egyben elszomorító.

Noked-Lee 2011.02.02. 12:02:19

most ébredtem picsamásnaposan, és egy ilyen cikk fogad index-címlapon...
a fejfájásom csak erősebb lett tőle.

egerészölyv 2011.02.02. 12:06:05

Azért nem ünneplik mai napság, míg korábban igen, mert eleinte jó ötletnek tűt. Aztán később már kevésbé.

Luie Lepke 2011.02.02. 12:10:14

Europroli bejegyzésében súlyos tévedés van:
"65 évvel ezelőtt remélhetőleg végleg elhagytuk a monarchiát"
Elég csak elolvasni a kommenteket, hogy lássuk, ez nem igaz. :)

magyar bucó 2011.02.02. 12:10:45

Undorítóak ezek a történelemhamisító komcsi aktivisták.

dxba (törölt) 2011.02.02. 12:32:13

szerintem ennek még a nyolc általánosa sincs meg... nemhogy érettségi...

white zimbabwean 2011.02.02. 12:53:07

Ausztria, Németország, Franciaország, Portugália, Románia, Bulgária, Szerbia, Görögország, Montenegró, Olaszország miért nem akarja visszaállítani a császárságot, illetve a királyságot?

odamondó 2011.02.02. 13:06:05

A poszt rávilágít egy fontos dologra. Szerintem a posztoló nem egyedül van ebben az országban aki ilyen mértékű tévedéssel él a fejében. Ez sokmindent megmagyarázna az MSZP túlélésével kapcsolatban, de akár a fidesz mai 2/3ával kapcsolatban is.

aeidennis 2011.02.02. 13:06:40

@white zimbabwean: Mindegyik ország rendelkezik monarchista szervezettel: lásd monarchista.blogspot.com

Athawulf 2011.02.02. 13:12:51

@white zimbabwean:
????
És Nagy-Britannia, Spanyolország, Andorra, Monaco, Liechtenstein, Belgium, Hollandia, Dánia, Norvégia, Svédország vajon miért nem akarja megszüntetni a monarchiát???
Nyugat-Európában egyértelmű fölényben vannak a monarchiák, akkor ők ettől tekintély elvűek és kirekesztők. Egy angol, vagy egy belga már nem is EU kompatibilis, mert esetleg tiszteli a királyát/királynőjét????
Hatalmas a zavar a fejekben Kelet-Európában:)

aeidennis 2011.02.02. 13:17:39

@Athawulf: Magyarországot csak egy erős király menthette volna meg a nácizmustól és a kommunizmustól. Nem véletlen, hogy a baloldaliak első dolga a királyság felszámolása volt a háború után.
Mellesleg eddig mindegyik köztársaság a kommunista diktatúra előszobája volt.

Filhipposz 2011.02.02. 13:25:58

@white zimbabwean: Na ebben azért ennyire ne legyél biztos. Azt miért nem kérdezed meg, hogy Hollandia, Spanyolország, Kanada, Svédország, Norvégia stb. miért nem akarja a köztársaságot?

A posztoló egy igazi ostoba, gonosz gnóm (szellemi) törpe, prolinak sem tartom, mert munkát max a TV-ben látott ezidáig. Javaslom, hogy előbb olvasgasson, mielőtt írásba fog. Pl. Fekete Istvánt, Tömörkényt, Orwellt, Hamingwayt, de ha ezek túl nehezek, bőven elég Merlét is.

1848 és 1914 között a magyar földműves-állattenyésztő társadalom egészen elképesztő ívű, világraszóló fejlődésen, virágzáson ment át. Természetesen voltak ennek vesztesei is, a zsellérek nem éltek túl fényesen, de "állati körülmények"? Miről beszélsz, faszkalapka? Nem hallottál még sosem arról, hogy a hozzánk hasonló adottságú (agrár-nemesi) társadalmakban (spanyol, olasz, ukrán, lengyel, oláh) milyen nívón éltek a falvakban a két háború között? KÖZÉPKORIN! Ehhez képest mi egy totális összeomlás után is relatíve talpon tudtunk maradni, sőt, ha az árulóink nem adják oda a kincset érő területeinket és népességünket az ellenségeinknek, még fejődni is tudtunk volna.

Maisie MacKenzie 2011.02.02. 13:44:49

Lehet szídni a Horty-rendszert, de csak szarabb jött utána. Igen a Kádár-éra is max. ugyanolyan szar volt. Csak az nem mindegy, hogy melyik kiváltságos osztályba, rétegbe tartoztál.

A Monarchia föderizálása lett volna a jó megoldás, nem a felszámolása!

images-mediawiki-sites.thefullwiki.org/00/7/6/4/8572962590991882.png

Rive 2011.02.02. 14:13:02

@Filhipposz: Vedd fel szépen az olvasmánylistádra Mórát, Illyést.

fludd 2011.02.02. 14:14:32

No, és demokratikusan megkérdezték-e az embereket, hogy királyságoz vagy köztársaságot akarnak?

Ja, nem?
Akkor nem volt demokratikus az államforma váltás?

És a Német Demokratikus Köztársaság demokratikus volt-e, csak mert magára aggatta ezt a jelzőt?

Vajon ma dönthetnénk-e demokratikusan az államforma felől, vagy nem?

S ha nem, akkor ez tényleg demokrácia???

Rive 2011.02.02. 14:21:10

Hümm.

Az itt örjöngőknek tkp. hány százaléka van tisztában azzal az aprósággal, hogy a kékcédulás választások '47 nyár végén voltak?

Le_Penseur 2011.02.02. 14:30:43

@krampam: nem kívánok hitvitába keveredni, de

"II. János Pál pápasága második felében a megbékélés érdekében több esetben bocsánatot kért a Katolikus Egyház képviselői által a történelem folyamán különböző személyek vagy csoportok ellen elkövetett bűnökért, többek között a következőkért:

* Galileo Galilei meghurcolásáért és házi őrizetre ítéléséért a heliocentrikus világkép miatt
* a nőkkel szemben elkövetett igazságtalanságokért
* a protestánsokkal szemben a 16. századi ellenreformáció során elkövetett bűnökért
* egyes keresztények hallgatásáért a holokauszt idején
* Husz János megégetéséért
* 2000-ben a türelmetlenségért és az erőszakért a másként gondolkodókkal szemben, a keresztes háborúk során elkövetett borzalmakért, az inkvizíció módszereiért, a keresztények közötti széthúzást eredményező vétkekért, a kiátkozásokért, üldözésekért;
* a zsidók ellen elkövetett vétkekért, a korábbi időszakokban tanúsított megvetésért, az ellenségeskedésért, a hallgatásért;
* az evangelizáció során elkövetett bűnökért: amelyek a béke és a népek jogai ellen hatottak, sértettek más kultúrákat és vallásokat, semmibe vették az emberi méltóságot, a nők, a más fajok és népcsoportok jogait;
* azokért a tettekért, amelyeket a társadalmi igazságosság, a gyengék, a még meg nem születettek ellen követtek el.

aeidennis 2011.02.02. 14:44:49

@Rive: És önnek arról van fogalma, hogy az 1945-ös "demokratikus" választáson egyetlen jobboldali párt sem indulhatott? Arról, hogy 1945-ben hol húzódtak Magyarország határai? Arról, hogy az 1945-ös választásokon indulni szándékozó pártoknak a szovjet hadsereg adta ki az indulásra feljogosító engedélyt?

Rive 2011.02.02. 14:55:59

@aeidennis: Igen, ezekről (is) van fogalmam. És a felsoroltak ellenére ami létrejött az nem kommunista báb lett hanem köztársaság, amit utóbb nagyon durva eszközökkel kellett lerombolni, hogy diktatúrává alakithassák.

Ezt kétségbe vonni lényegében mindazok szembeköpése, akiket annak a köztársaságnak a végső lerombolása érdekében utóbb kegyetlenül eltakaritottak - se kevesebben nem voltak, se kisebbet nem tettek, mint az ötvenhatosok.

aeidennis 2011.02.02. 15:07:53

@Rive: mese habbal kategória. A 45-ös parlament 40%-ának nem volt meg a 8 általánosa sem. A kommunistáknak még a magyar állampolgárságuk is alig-alig.
A szovjet helytartó mondta ki a végső szót mindenben.
Kétségbe vonom a "köztársaság alapjait", ugyanis egy népképviseleti rendszer bevezetésekor alap, hogy megkérdezzük a "népet". Nem?

aeidennis 2011.02.02. 15:14:57

Mellesleg nem szánalmas, hogy ez a blogbejegyzés volt a legkomolyabb megemlékezés Magyarországon a "Köztársaság" bevezetéséről?

giszik 2011.02.02. 15:26:54

Egyetértek aeidennis-szel, hogy csak egy erős király menthette volna meg Magyarországot bármilyen diktatúrától.
Ezért mentek neki a fasiszta diktatúrát dédelgető Gömbösék a legitimistáknak, majd ugyanezt ugyanezért folytatták Szálasiék is.
De részben ugyanezért üldözték a kommunisták a rendíthetetlenül királypárti Mindszentyt is...
A monarchiák említésekor ne felejtkezzünk el olyan nagy területű nem európai monarchiákról sem, mint Kanada, Ausztrália, Új-Zéland vagy Japán. Az első háromnál az uralkodó nem is helyben él, mégsem kiáltották ki a respublikát. Vajon miért?

krampam 2011.02.02. 15:34:24

@Le_Penseur: "Galileo Galilei meghurcolásáért és házi őrizetre ítéléséért a heliocentrikus világkép miatt"

azért nézz csak utána, milyen meghurcolás volt az... örülnék egy olyan háziőrizetnek. ha máglyán égetik el, még megértem.

"a nőkkel szemben elkövetett igazságtalanságokért"

ez miről is szól? ugyanis az egyház tanítása semmiben nem korlátozta a nőket, sőt! az, hogy adott korban hogyan bántak a nőkkel, egyáltalán nem az egyház bűne. bizonyos esetben ma is csúnyán bánnak velük, pedig hol van már az egyház régi fénye? az egy adott korra jellemző viselkedés. mint pl az, hogy sokkal kisebb ügyek miatt levágták egymást a népek. ebben a kontextusban kell nézni.

"a protestánsokkal szemben a 16. századi ellenreformáció során elkövetett bűnökért"

igen voltak bűnök, de jellemzően egy reakció volt a borzasztó pusztításra, amit a ref. képviselői követtek el. hidd el, nem voltak azok ártatlan bárányok...

"egyes keresztények hallgatásáért a holokauszt idején"

igen, egyes keresztények. egyes keresztények meg segítették a zsidókat. az egyház általában.

"Husz János"

igen, ez jogos. de meg kell hogy mondjam, nem ismerem teljes mélységében a történetet

"2000-ben a..."

ker.háborúk - már írtam, inkvizíció: jelentősen felnagyított dolog, s sok esetben igazolható, noha adott esetben nem keresztényi módon járt el. DE! a korban a legfejlettebb bírósági eljárások ott zajlottak, következetes jogalkalmazással, védővel, stb. és lényegesen kevesebb halálos ítélettel, mint amiket terjesztenek.

"a zsidók ellen elkövetett vétkekért, a korábbi időszakokban tanúsított megvetésért, az ellenségeskedésért, a hallgatásért"

jogos. de ez is leginkább az egyes emberek bűnös lelkületéből fakad

"az evangelizáció során elkövetett bűnökért"

biztos voltak ilyenek, de alapvetően jószándékú missziók voltak ezek, melyre rátelepedtek egyes pénzéhes, világi figurák, akiknek semmi közük nem volt az egyházhoz, csak az arany érdekelte őket.

"sértettek más kultúrákat és vallásokat"

a keresztényeknek kötelessége hirdetni az evangéliumot! ezt ne feledjük!

"azokért a tettekért, amelyeket a társadalmi igazságosság, a gyengék, a még meg nem születettek ellen követtek el."

itt nem tudom, mire gondolt, általában a világi hatalmak nem foglalkoztak ezzel.

II. János Pált nagyra tartom, de sokszor túlzásba vitte a hajlongást. értem én, de nem volt mindig indokolt.

Maisie MacKenzie 2011.02.02. 15:43:11

@giszik:

"Az első háromnál az uralkodó nem is helyben él, mégsem kiáltották ki a respublikát. Vajon miért?"

A demokrácia ugyan a démosz uralmát jelenti, de a valódi demokrácia nem lehet a többség diktatúrája!

A jog, a legitimitás kell, hogy uralkodjon.
süti beállítások módosítása